25 år efter Berlinmurens fall

Författare:
Uppdaterad: 11 november, 2014

I söndags var det 25 år sedan Berlinmuren revs och Väst- och Östtyskland åter blev en nation. Men i Bundesliga finns det kvar en osynlig Berlinmur. 18 lag tävlar om att göra upp om titeln som Tysklands bästa lag. Exakt noll av dem är från före detta Östtyskland. I andradivisionen möttes en östklubb av plast och en av blod för att göra upp.

För drygt två månader sedan, söndagen den 21 september, spelades ett öst-derby i tyska andradivisionen mellan Union Berlin och RB Leipzig. Säsongen var fem omgångar gammal och Union Berlin hade stammat sig fram till ynka två poäng på de inledande fem matcherna. Fara på taket? Nej, inte för en klubb som under många år fick finna sig i skuggan av Stasi-sponsrade Dynamo Berlin.

Union Berlin är folkets klubb som 2004 var på väg i konkurs. Det var då supportrarna bestämde sig för att starta kampanjen ”Blöd för Union” som gick ut på att pengarna från blodgivningen skulle gå till att rädda klubben deras hjärtan bultade för. När arenan behövde byggas om 2008 var det fansen som la ner 140 000 arbetstimmar och på julafton har klubben som tradition att supportrarna gemensamt sjunger julsånger i 90 minuter, plus tillägg, trots att ligafotbollen är på juluppehåll. 2011 dök det upp 17 000 glühweindrickande supportrar för att sjunga julsånger på Stadion An der Alter Försterei (Arenan vid den gamle skogsväktarens hus), en arena med plats för 21 000 människor.

Red Bulls plastklubb

Kanske är det mot den bakgrunden lätt att förstå spänningen i mötet mellan det hackande Union Berlin och RB Leipzig som rusat upp till en andraplats i tabellen. 2009 köpte energiläsk-jätten Red Bull SSV Markranstädt licens i tyska femtedivisionen, strödde pengar på 27 nya spelare med erfarenhet från första-, andra- och tredjedivisonen och döpte om både arena samt förening. RB Leipzig utläses RasenBallsport då företagsnamn är förbjudna i Tyskland, men vad det egentligen rör sig om är glasklart då RB Leipzig spelar sina hemmamatcher på Red Bull Arena, har röda tjurar som klubbemblem och sponsras av Red Bull.

Enligt tysk lag måste fotbollsföreningar i första- och andradivisonen ägas till minst 51 procent av klubben för att undvika att företag eller enskilda personer får majoritet, i de lägre divisionerna räcker det att klubben har minst sju betalande medlemmar. Bayern München stoltserade nyligen med att de med sina 223 985 betalande medlemmar har flest i världen, RB Leipzig hade då nio stycken. Medlemskap hos RB Leipzig kostade 800 euro och styrelsen hade rätt att avslå medlemansökan utan motivering. Som av en slump råkade alla nio betalande medlemmar vara anställda av Red Bull. Det var enbart efter att det tyska fotbollsförbundet hotade med att stänga av klubben från ligaspel som medlemmar började släppas in. I dag är de cirka 300 till antalet, Union Berlin har över 12 000.

SSV Markranstädt, numera RB Leipzig, började omgående krossa allt motstånd i de lägre divisionerna och klättra genom systemet. I Union Berlin-supportrarnas ögon symboliserade uppstickaren RB Leipzig allt som är fel med den moderna fotbollen, allt i från uteslutandet av medlemmar till spelarköp för flera miljoner euro. Union Berlin hade länge haft som policy att inte köpa in spelare, rekordsumman ligger på blygsamma 500 000 euro som man la på brassen Silvio 2011. Om Red Bull Leipzig är sötsliskig, kommersiell autotune-pop så är det ganska slående att det under Östtysklandstiden fria, icke-säkerhetspolissponsrade Union Berlins laglåt Eisern Union, sjungs av punksångerskan Nina Hagen.

Svarta ponchos och 15 minuters tystnad

21 september 2014 skulle alltså topplaget RB Leipzig möta det evigt motvindskämpande Union Berlin på Stadion An der Alter Försterei. Spelarna i RB Leipzig har hunnit vänja sig vid arga tillmälen och burop under deras marsch mot Bundesliga, men ingenting de tidigare stött på hade kunnat förbereda dem på vad som väntade just den här söndagen. 20 000 supportrar, unisont klädda i svarta ponchos, mötte RB Leipzig-spelarna med tystnad. Fansen delade, med styrelsens tillåtelse, utanför arenan ut pamfletter med rubriken ”Fotbollskulturen dör i Leipzig – Unionen är vid liv”.

”Dagens motståndare förkroppsligar allt vi från Union inte vill se i fotbollen”, stod det. ”En marknadsföringsprodukt driven med finansiella intressen (…), spelare med eurotecken för ögonen (…), stödda av hjärntvättade konsumenter på läktarna som aldrig har hört talas om supporterägande”.

På pappret var det självklart hur det skulle sluta när obesegrade RB Leipzig skulle spela mot Union Berlin som ännu inte vunnit en match i serien. Det slutade, som det brukar med denna annorlunda fotbollsförening, inte som det logiskt borde ha gjort. Union Berlin vann med 2-1 i Östderbyt och stoppade, om än tillfälligt, det Red Bull-flygande laget från att lyfta till en förstaplats i serien.

 Inläggsfoto: Lear 21/Wikimedia. Licens: Creative Commons.